Boer en burger
De burger komt graag op het platteland voor rust en ruimte. Het Nederlandse landschap is tevens een icoon van cultuurhistorie, ontgonnen door onze voorouders. Boeren en hun belangenorganisaties willen de burger deelgenoot maken van de bijzondere omgeving waar zij in wonen en werken, vanwege draagvlak en betrokkenheid. In de huidige trend naar meer kennis over de herkomst van ons voedsel en streekproducten, past het streven om die productie zichtbaar te maken en duurzame voedselproductie te stimuleren.
PR van het platteland
Ik zie vele mogelijkheden om het platteland beter zichtbaar en aantrekkelijker te maken voor de burgers en om boeren en burgers meer met elkaar in contact te laten komen. Daarvoor kan ik:
- ondersteunen van PR-activiteiten van agrarische natuurverenigingen
- organiseren van diverse activiteiten waarbij stad en land met elkaar in contact komen
- ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal
- zichtbaar maken in het landschap wat met het blote oog niet is te zien
- ontwikkelen van fiets- en wandelroutes
Streekproducten en agrotoerisme
Het landschap wordt bepaald door ons voedingspatroon. De consument kan hierin meesturen met de boodschappentas. Met de afzet van streekproducten, kunnen de boeren blijven bestaan en kan het landschap behouden blijven. Bovendien is consumptie van producten uit de streek en van het seizoen goed voor het klimaat. Om streekproducten aan de man te brengen en allerhande vormen van agrotoerisme te ontwikkelen en stimuleren, kan ik:
- bij elkaar brengen van vraag en aanbod van boeren en burgers, maatschappelijke organisaties en overheden
- ontwikkelen van projecten op het gebied van agrotoerisme en verkoop van streekproducten
- ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal